leoni

Zymer Mehani: Vëllimi poetik i Avni Çunakut “Në krahët e atdheut” (Poezi për Shqipërinë dhe viset e saj, Çamërinë, Iliridën e Dardaninë)

Hyrje

Vëllimi poetik i Avni Çunakut, i përbërë nga katër cikle dhe një poezi përfundimtare, është një krijim i pasur me ngjyrime historike dhe kulturore që pasqyron përkushtimin e thellë të autorit për tematikën e atdhedashurisë dhe identitetit kombëtar shqiptar. Strukturimi i veprës, që përfshin ciklet e Çamerisë, Iliridës, Dardania dhe Shqipërisë, dhe përfundon me poezinë “Vëllezërve të mi atdhetarë,” ofron një panoramë të gjerë të historisë dhe kulturës shqiptare, duke ndërlidhur ngjarjet dhe figurat kyçe që kanë ndikuar në formimin e kombit shqiptar.

Analiza e cikleve

Cikli “Çamëria”

Poezitë: “Çamëria”, “Tre mijë vjet histori, Çamëri”, “Janina”, “Çamëri, sa e madhe je”, “Marko Boçari”, “Muharrem Rushiti”, “Elena Gjika”, “Gjin Bue Shpata”, “Pirro Burri”, “Aleksandër Molosi”, “Mbretëresha Olimpi”, “Faik Konica”, “Mitrush Kuteli”, “1914 – vit i zisë, Çamëri”, “Sami Frashëri për Çamërinë”, “Apolloni i Bardhë i malit Sharr”, “Dodona”, “Avratinas Arbnorë”, “Revolucioni Arvanitas më 1821”, “Ali Pashë Janina”.

Analiza: Ky cikël i fokusuar në Çameri është një homazh për historinë dhe kulturën e kësaj treve të rëndësishme për shqiptarët. Poezitë eksplorojnë ngjarje dhe figura historike që kanë ndikuar në formësimin e identitetit të Çamerisë dhe kanë kontribuar në betejat për çlirimin e saj dhe për integrimin e saj në identitetin shqiptar. Duke përfshirë figura të njohura si Faik Konica dhe Mitrush Kuteli, Çunaku shpreh një respekt të thellë për kontribuesit e rëndësishëm të kulturës dhe historisë shqiptare. Poemën “1914 – vit i zisë, Çamëri” e përdor për të shprehur dhimbjen dhe humbjet e lidhura me këtë periudhë të vështirë, duke përforcuar ndjeshmërinë e tij ndaj historisë së Çamerisë.

Cikli “Ilirida”

Poezitë: “Ilirida”, “12 Gusht 1912, në Shkup”, “Emërtimi yt, Iliridë”, “Forcat atdhetare në Gostivar”, “Tragjedia e Manastirit”, “Një gurrë e zgjuar”, “Zgjohu, Iliridë”, “Mos harro, Iliridë…”, “Makedonia ishte Emathia – Iliro-Thrakase”, “Në ty, Iliridë”, “Portret harkor”, “Nënë Tereza, shqiptare nga Ilirida”, “Kongresi i Alfabetit në Manastir”, “Dem baba dem, përmbi plis emri shqiptar”, “Leka i Madh i Emadhisë”, “E përgjakur edhe në shekullin XXI”, “Në mes të Shkupit Gjergj Kastrioti”, “Monopoli i Tetovës në vitin 1944”, “Tym baruti, Iliridë”, “Racë fisnike arianësh”.

Analiza: Cikli i Iliridës përshkruan një hapësirë të rëndësishme historike dhe kulturore për shqiptarët, duke përfshirë ngjarje dhe personalitete të rëndësishme që kanë ndikuar në historinë e Iliridës. Poemën “Zgjohu, Iliridë” e përdor për të nxitur një ndjenjë të rinovuar të krenarisë dhe kujtesës historike, duke lidhur të kaluarën me aktualitetin. Çunaku thekson ndikimin e Iliridës në formësimin e kombit shqiptar, duke lidhur ngjarjet historike me identitetin kombëtar dhe përpjekjet për ruajtjen e trashëgimisë kulturore.

Cikli “Dardania”

Poezitë: “Dardania”, “Dardania antike”, “Dardani, lule bozhuri je ti”, “Kemi harruar, Dardani”, “Gjurmë vërtetësie”, “Lidhja Shqiptare e Prizrenit”, “Lidhja e Dytë e Prizrenit”, “Dardani, stërmushur me tragjedi”, “A ka Shqiptaria Akademi”, “Kthimi në identitet – domosdoshmëri”, “Hasan Prishtina”, “Të shumta elaborate”, “Rexhep Mitrovica”, “Të shumta padrejtësi”, “Vetëm Besëlidhja Nacionale”, “Huniadi dhe Gjergj Kastrioti- Beteja e Dytë në Dardani”, “Dardani – zemra e kombit shqiptar”, “Vëllezërit tanë në Luginë”, “Ngjyrat e jetës maleve të Dardanisë”, “17 Shkurt 2008”.

Analiza: Ky cikël thekson rëndësinë historike dhe kulturore të Dardanisë, duke u përqendruar në ngjarje dhe figura që kanë ndikuar në formimin e kombit shqiptar. Poemën “Dardani, lule bozhuri je ti” e përdor për të shprehur krenarinë për bukurinë dhe pasurinë kulturore të Dardanisë. Poeti përmend ngjarje historike si Lidhja Shqiptare e Prizrenit dhe individë të rëndësishëm si Hasan Prishtina, duke lidhur historinë e Dardanisë me përpjekjet moderne për ruajtjen e identitetit kombëtar shqiptar.

Cikli “Shqipëria”

Poezitë: “Shqipëri”, “Shqipni- Tokë Pellazgo-llire”, “Toskë e Gegë”, “Kombi im Natione Albanzzi”, “Shqipëria nuk është 111-vjeçare!”, “Të gjitha rrugët për në Pellazgji – Ti Shqipëri”, “Rroftë Shqipëria Etnike”, “Fati ynë”, “Kush janë Shqiptarët”, “Kufijtë e Shqipërisë”, “Krujë”, “Trungu yt, Shqipëri”, “Gjergj Kastrioti”, “Masakra greke në Shqipërinë e vitit 1914”, “Feja e shqiptarit – shqiptaria”, “Lufta civile në Shqipëri”, “Gjergj Fishta”, “Mit’hat Frashëri”, “Shkodër”, “28 Nëntor 1912”.

Analiza: Cikli i Shqipërisë përmbledh një gamë të gjerë temash që lidhin të kaluarën dhe të tashmen e Shqipërisë. Poezitë në këtë cikël përfshijnë aspekte të ndryshme të historisë shqiptare, duke përfshirë ngjarje të rëndësishme si shpallja e pavarësisë dhe figura të rëndësishme si Gjergj Kastrioti dhe Gjergj Fishta. Poemën “Rroftë Shqipëria Etnike” e përdor për të shprehur një ndjenjë të thellë krenarie për integritetin dhe identitetin kombëtar shqiptar.

Poezia përfundimtare: “Vëllezërve të mi atdhetarë”

Analiza: Poezia përfundimtare është një homazh i përgjithshëm për të gjithë atdhetarët që kanë kontribuar në ruajtjen dhe përhapjen e kulturës dhe identitetit shqiptar. Ajo funksionon si një përmbledhje e tematikës së vëllimit dhe një shprehje e mirënjohjes për të gjithë ata që kanë dhënë kontribut të rëndësishëm për kombin shqiptar.

Përfundim

Vëllimi poetik i Avni Çunakut është një kontribut i rëndësishëm në letërsinë shqiptare, i cili ofron një pasqyrë të gjerë të historisë dhe kulturës shqiptare përmes një perspektive të thellë dhe emocionuese. Çunaku përdor poezi për të ndriçuar ngjarje dhe figura të rëndësishme, duke lidhur të kaluarën me të tashmen dhe duke forcuar ndjenjën e krenarisë kombëtare. Ky vëllim është një pasuri e çmuar për ata që janë të interesuar në historinë dhe kulturën shqiptare dhe një testament për përkushtimin e autorit ndaj atdheut të tij.

Poetika e Avni Çunakut

  1. Stili

1.1 Estetika Historike dhe Kombëtare: Stili i Avni Çunakut është i ndikuar nga një estetikë që kombinon historinë dhe kulturën kombëtare me një ton emocional dhe përkushtues. Poezitë e tij janë të ngarkuara me referenca historike dhe kulturore, duke përdorur një gjuhë që pasqyron respektin dhe krenarinë për identitetin shqiptar. Çunaku përdor një stil të pasur dhe të detajuar për të përshkruar figura dhe ngjarje të rëndësishme për shqiptarët, duke krijuar një ndjenjë të thellë të lidhjes së kombit me të kaluarën e tij.

1.2 Thjeshtësia dhe Intimiteti: Megjithëse stili është i pasur me detaje historike, ai ruan një qartësi dhe thjeshtësi që e bën poezinë të aksesueshme dhe të kuptueshme për lexuesit e të gjitha niveleve. Çunaku përdor një gjuhë që është e drejtpërdrejtë dhe e thjeshtë, ndihmuar nga një strukturë që i lejon ndjeshmërive dhe emocioneve të shprehen në mënyrë të qartë dhe të ndikueshme.

  1. Figuracioni poetik

2.1 Simbolika dhe Metaforat: Poezitë e Çunakut janë të mbushura me simbole dhe metafora që shërbejnë për të pasuruar dhe thelluar kuptimin e tyre. Simbolika e flamurit dhe shqiponjës, për shembull, është e zakonshme dhe shpreh krenarinë kombëtare dhe identitetin shqiptar. Metaforat që lidhin Çamerinë, Iliridën, Dardaninë dhe Shqipërinë me elemente të natyrës dhe historisë ndihmojnë në ndërtimin e një imazhi të pasur dhe të ndërlikuar të kombit shqiptar.

  1. Gjuha

3.1 Gjuha historike dhe kulturore: Gjuha e përdorur nga Çunaku është e ngarkuar me terma dhe referenca historike që ndihmojnë në ndërtimin e një konteksti të pasur për lexuesit. Ai përdor emra të njohur dhe ngjarje historike për të theksuar rëndësinë e temave që trajton, duke u ndalur në detaje që kanë rëndësi për identitetin dhe kulturën shqiptare.

3.2 Gjuha poetike dhe estetike: Ndërsa gjuha është e qartë dhe e kuptueshme, ajo gjithashtu ka një cilësi poetike që ndihmon në theksimin e tematikës dhe ndjenjave që shpreh. Përdorimi i fjalisë dhe i frazave është i ndjeshëm dhe i përpunuar, duke krijuar një atmosferë të veçantë dhe tërheqëse në çdo poezi.

  1. Metrika

4.1 Ritmi dhe strukturimi: Metrika e poezive të Çunakut është zakonisht e rregullt dhe e strukturur mirë, duke përdorur një ritëm që ndihmon në ndërtimin e një ndjenje të qëndrueshmërisë dhe të harmonisë. Përdorimi i vargjeve dhe strofave të rregullta krijon një strukturë të fortë që e bën poezinë të lehtë për t’u ndjekur dhe për t’u kuptuar.

4.2 Varieteti në metra: Ndërsa disa poezi mund të ndjekin një metër të rregullt dhe një strukturë të qartë, të tjera mund të përdorin një metër më të lirë për të reflektuar ndjesi të ndryshme dhe për të përshtatur përmbajtjen me formën. Ky varietet ndihmon në ruajtjen e interesit të lexuesit dhe në përshtatjen e stilit të poezisë me tematikën që trajtohet.

  1. Përfundim

Stili, figuracioni poetik, gjuha dhe metrika e poezive të Avni Çunakut kontribuojnë në krijimin e një vëllimi të pasur dhe të ndikuar nga ndjenja të forta të patriotizmit dhe krenarisë kombëtare. Poezitë e tij janë të mbushura me referenca historike dhe kulturore që ndihmojnë në ndërtimin e një imazhi të qartë dhe të ndërlikuar të identitetit shqiptar. Stili i pasur, figuracioni i thellë, gjuha e ndjeshme dhe struktura e mirëfilltë e metrike bëjnë që vëllimi i Çunakut të jetë një kontribuim i rëndësishëm në letërsinë shqiptare dhe një pasuri e çmuar për ata që janë të interesuar në historinë dhe kulturën shqiptare.

Zymer Mehani, Besianë, më 15 shtator 2024

 

 

 

Kontrolloni gjithashtu

Rizah Sheqiri: Përmbledhja e Shefqet Dibranit, “Vëzhgime letrare mbi poezinë e sotme shqipe 3”, është libër me shumë vlera

Përmbledhja më e re autorit  Shefqet Dibrani “Vëzhgime letrare  mbi poezinë e sotme shqipe 3”, …